Trening Umiejętności Społecznych wspiera pozytywny wpływ na rozwój osobowości, ale również na prawidłowe funkcjonowanie w grupie. Jeśli Twoje dziecko czuje się zagubione w codziennych sytuacjach, ma trudności w odczytywaniu emocji innych osób a także odczuwa lęk w kontaktach z rówieśnikami to warto rozważyć udział w Treningu Umiejętności Społecznych. TUS jest przeznaczony dla wszystkich dzieci, którym kontakty z rówieśnikami i odnajdywanie się w grupie sprawiają trudność. Podczas udziału w treningu umiejętności społecznych dzieci uczą się podstawowych umiejętności społecznych, sposobów wyrażania złości w sposób akceptowalny przez innych, poznawaniu prostych schematów zachowań oraz lepszego zrozumienia interakcji międzyludzkich. Wspólnie w grupie TUS uczymy się funkcjonowania w grupie, przestrzegania norm społecznych obowiązujących w społeczeństwie, oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych. trening umiejętności społecznych jest dla dzieci w wieku przedszkolnym, szkolnym oraz dla osób dorosłych. Podział uczestników na grupy dokonywany jest ze względu na wiek ale również umiejętności poznawczo emocjonalne, ale również zwracając uwagę na ich możliwości i potrzeby. Trening Umiejętności Społecznych TUS pomoże dzieciom z problemami takimi jak: -problemy z koncentracją, -trudności z tolerancją na krytykę ze strony rówieśnika, -trudności w relacjach z rówieśnikami oraz w nawiązywaniu i inicjowaniu nowych znajomości, -problem z regulacją emocji, -znaczny lęk, -trudności z dostosowaniem się do zasad panujących w przedszkolu lub szkole, -zaburzenia lękowe, ADHD, autyzm, zespół Aspergera
Dzięki nabywaniu nowych umiejętności społecznych funkcjonowanie w społeczeństwie staje się łatwiejsze. Ćwiczone umiejętności ogrywają kluczowa rolę w budowaniu oraz podtrzymywaniu relacji z rówieśnikami, budują poprawną umiejętności komunikacji oraz poczucie bezpieczeństwa, co bezpośrednio wpływa na samoocenę pacjenta. Podczas spotkań treningu umiejętności społecznych pacjenci w różnym wieku nabywają umiejętności społeczne pomagające im w poprawie jakości w funkcjonowania w zakresie: inicjowania oraz podtrzymywania relacji z rówieśnikami, poprawnego prowadzenia dialogu, rozwiązywania konfliktów społecznych, radzenia sobie w sytuacjach trudnych, empatii, współpracy w grupie, radzenia sobie z agresją oraz sytuacjami trudnymi w jakich towarzyszą silne emocje, poprawnych społecznie zachowań radzenia sobie w sytuacjach trudnych dla pacjenta, asertywności, rozwiązywania konfliktów społecznych.
Dla kogo Trening Umiejętności Społecznych? Wiele TUS ów jest organizowanych dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych z całościowymi zaburzeniami rozwoju (ASD), jednak jest to również forma odpowiednia do pracy z innymi trudnościami takimi jak agresja, samoocena, zagrożenie niedostosowaniem społecznym. Kryterium doboru do grupy jest podobny wiek pacjentów, poziom poznawczy, intelektualny oraz komunikacyjny, dzięki temu każdy z uczestników grupy będzie mógł w pełni skorzystać ze wsparcia. Badania wskazują, iż młodsi pacjenci są bardziej podatni na uczenie się oraz modelowanie prawidłowych zachowań społecznych, jednak nie oznacz to, iż osoby starsze nie powinny korzystać ze wsparcia Treningu Umiejętności Społecznych oraz grupy wsparcia. Spotkania TUS są przestrzenią do nabywania oraz późniejszej generalizacji różnych sposobów